Ringstedbanen blev indviet den 31. maj 2019. Som det første sted i Danmark giver den mulighed for højhastighedstog.
Med kronprins Frederik som æresgæst har Banedanmark indviet det sæt skinner, der i fremtiden skal fragte togpassagerer med op til 250 kilometer i timen mellem København og Ringsted.
Den nye strækning med navnet Ringstedbanen går fra Ny Ellebjerg i København gennem en ny station ved navn Køge Nord til Ringsted.
I alt løber den 240 kilometer og er en vej udenom den traditionelle strækning over Høje-Taastrup, der ligger længere mod nord på den københavnske vestegn, og Roskilde.
Banen er bygget, så den kan håndtere tog med op til 250 kilometer i timen. Det bliver dog først aktuelt ude i fremtiden. I første omgang vil DSB ikke sætte fuld gas på de tog, der skal køre på strækningen.
Alligevel er de 105.000 ton jern, 180.000 sveller og 270.000 ton skærver, der tilsammen udgør banen, den første jernbane i Danmark, som er klar til højhastighedstog. Hele strækningen er elektrificeret.
15. december 2019 skifter DSB køreplan og går dermed op i fart. Her barberes fem minutter af rejsetiden mellem København og Ringsted. På ruten mellem Næstved og København blive rejsetiden ni minutter kortere.
Normalt er hastighedsgrænsen på danske jernbaner 180 kilometer i timen.
Banen blev besluttet i 2009 i Folketinget. Siden 2010 er banen og den tilhørende station blevet anlagt. Det har kostet over ni milliarder kroner at anlægge banen.
Skriv et svar